Jeśli chcesz wiedzieć, jaką wartość ma nieprzerwany czas pracy własnej dzieci w pedagogice Montessori, koniecznie przeczytaj nasz wpis. Zapraszamy do lektury.
Znaczenie nieprzerwanego cyklu pracy własnej dzieci w edukacji Montessori
Drodzy rodzice, czy wiecie o tym, że jedną z zalet edukacji Montessori jest nieprzerwany cykl pracy? Maluszki, które mocno koncentrują się na celowym działaniu, mają wyższe kompetencje społeczne, a ich rozwój staje się znacznie zdynamizowany. Ważne jest jednak to, by dawać im odpowiednią przestrzeń do progresu. Jak to zrobić? Właśnie o tym opowiemy w dalszej części przygotowanego przez nas wpisu.
Wartość czasu pracy własnej dzieci w pedagogice Montessori
Pośród praktyk stosowanych w placówkach edukacyjnych wykorzystujących metodę Montessori, oprócz na przykład dążenia do współpracy pomiędzy uczniami czy uczenia się poprzez zmysły, znajduje się nieprzerwany cykl pracy – absolutnie kluczowy w kontekście prawidłowego rozwoju przedszkolaków. By dziecko nabywało nowe umiejętności w najkorzystniejszy dla niego sposób, powinno wspólnie z innymi uczniami w pełni realizować plan dnia, który został przygotowany z myślą o jego potrzebach.
Badania dowodzą, że nieprzerwany cykl pracy może spotęgować koncentrację i dyscyplinę u dziecka. Co więcej, jest on impulsem do indywidualnego i społecznego rozwoju maluszków. Tak zaplanowana nauka powoduje u dzieci stan podwyższonej świadomości, dzięki któremu stają się one spokojniejsze, bardziej skoncentrowane na swoich działaniach, a dodatkowo widzą i czują więcej, silniej. Wypracują też w sobie zdolność do samokontroli. Zapewnienie przedszkolakom dwu-, trzygodzinnego cyklu pracy własnej w odpowiednio przygotowanym otoczeniu prowadzi do osiągnięcia polaryzacji uwagi, tzw. stanu flow, który z kolei powoduje normalizację, czyli kształtowanie się osobowości przedszkolaka.
Jak zorganizować czas pracy własnej dzieci, by zdynamizować ich rozwój?
Samodzielna praca dzieci jest kluczowa, natomiast bez naszej pomocy – rodziców i opiekunów przedszkolnych, potencjał, który w nich tkwi, nie zostanie w pełni odkryty. Nasz plan dnia został opracowany w taki sposób, by dawać maluchom przestrzeń do nieprzerwanej pracy własnej polegającej na eksploracji świata – zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. By jednak mogły one czerpać z naszych zajęć jak najwięcej i odpowiednio „wchodzić” w nieprzerwaną pracę własną wspólnie z innymi dziećmi, muszą rozpoczynać zajęcia o tej samej, ustalonej przez nas godzinie.
W ramach pedagogiki Montessori wcielamy w życie podstawę programową wychowania przedszkolnego, skupiając się przy tym na pracy własnej dzieci oraz innych założeniach stosowanego przez nas systemu dydaktycznego. Nasz plan dnia jest w efekcie tak bogaty, że nie ma potrzeby organizowania zajęć dodatkowych dla maluszków realizowanych przez osoby z zewnątrz. Mamy jednak świadomość tego, że dzieci potrzebują stabilnego fundamentu, stałości i odpowiedniego rytmu. Natłok aktywności nie sprzyja rozwojowi małych dzieci.
Właśnie dlatego zależy nam na tym, by nasze przedszkolaki zaczynały dzień wspólnie, o jednakowej godzinie. Dzięki temu mogą one w pełni realizować program, który został opracowany z myślą o ich potrzebach i zyskują przestrzeń do tego, by się rozwijać i stawać się szczęśliwymi ludźmi.